Sig ikke det til en med stress stressscoaching og stressbehandling

Sig ikke dette til en stresset

De fleste kommer til at forholde sig til en medarbejder, kollega eller borger der er stresset eller mistrives. Vi ønsker selvfølgelig at hjælpe og have en god dialog, men for mange er det en svær opgave. Her er gavnligt at være opmærksom på hvordan vi serverer hjælpen.

Vi kan med fordel undgå velmenende gode råd med mindre at vi har tjekket med vedkommende, at de er klar til at modtage dem. Giver vi bare råd uden samtykke, risikerer vi at virke intimiderende og at det ikke bliver modtaget. I værste fald kan vi sidde tilbage med en dårlig oplevelse.

Det skal du ikke sige:

Når vi er i dialog med én pressede medarbejder eller borger og gerne hjælpe, men ikke vil skyde forbi, er her 3 ting, der er uhensigtsmæssige at sige, men som vi ofte kommer til:

1) ”Du virker stresset, du skal slappe lidt af”

Ingen har ikke lyst til at mistrives eller være stressede og de færreste ønsker at blive ”diagnosticeret” af andre. Vi risikerer, at vedkommende går i forsvar og ignorerer vores velmenende hensigter.

2) ”Pas på dig selv”

Den der mistrives eller er stresset ved ikke, hvad de konkret kan gøre anderledes. Hvis de vidste det, havde de allerede gjort det.

3) ”Det er nok dig selv eller det derhjemme der er grunden til at du har det skidt”

Vedkommende oplever det som om mistrivslen og stressen er deres egen skyld. Det kan det naturligvis også godt være, men selvom det er rigtigt, kan det virke sårende og bremse dialogen.

Sig dette:

Det kræver mod at gå tættere på for at åbne op for en dialog, der udmønter sig i konkrete og hjælpsomme løsninger. Det kan jo være at medarbejderen eller borgeren bliver sårbar og ked af det. Det skal vi rumme og give plads til, ellers sættes bremsen i igen. Så hvad siger vi så i stedet for? Her er tre forslag, som jeg har gode erfaringer med, og som du let kan tage med dig:

1) ”Hvordan har du det egentlig? ”

Her viser vi, at vi er oprigtigt interesseret, omsorgsfulde og tager os tid til at høre mere ind. Når vedkommende føler sig i gode hænder og lyttet til, er de mere rolige og åbne for at modtage det vi efterfølgende kommer med.

2) ”Jeg har bemærket at du ikke virker til at have det godt. Hvad tænker du om det?”

Fortæl, hvilke konkrete ændringer du har bemærket i medarbejderens adfærd, altså dine observationer uden at tolke på, hvorfor medarbejderen opfører sig sådan. Det er bedst ikke at konkludere, men i stedet være nysgerrig på personens egne oplevelser.

3) ”Nu har du fortalt lidt om hvordan du har det. For at vi eventuelt kan tage hånd om det på en god måde, hvad har du så brug for? Jeg har nogle forslag, hvis du vil høre dem?”

Bliv gerne konkret og hold fast i at problemet ikke bliver negligeret. Viser vi interesse, er der stor chance for, at det bliver modtaget positivt. Og hvis det alligevel ikke bliver modtaget positivt, så skal vi ikke tage det personligt.

Læs eventuelt om stresscoaching og tag en stresstest her. Tak fordi du læste med i artiklen “Sig ikke dette til en stresset”.

De bedste stressfrie hilsner

Thomas fra Wibling Coaching

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *