Mange styrer aktiviteter efter tid. Når der kommer nye aktiviteter til, sættes de ind i planen, hvor der er plads. Der skelnes ikke imellem, om det er aktiviteter der er nødvendige, om det er noget de har lyst til. Om det er aktiviteter, der dræner eller tilfører energi. Det kan give en oplevelse af at være på farten hele tiden, samtidig med at energien falder.

>> Du kan have nok så meget tid, men hvad hjælper det, hvis du ikke har energien? <<

Måske kender du til det, at skulle et eller andet. Tiden er sat af, men du har ikke energien – og helt ærligt, heller ikke lysten?

Artikel her inspirerer dig at styre dine aktiviteter, efter den energi du har. At finde den rette balance mellem aktiviteter der kræver meget lidt eller nogen energi, og aktiviteter der giver dig energi og lader dig op.

Sidst i artiklen der den en øvelse, du kan bruge til at finde ud af, om du styrer din energi på en god måde, og hvis ikke, hvad du kan gøre anderledes.

Artiklen indeholder følgende afsnit:

  1. Styr dine aktiviteter efter din energi
  2. Øvelse: ”Styr dine aktiviteter efter din energi”
  3. Ugeplan

Rigtig god fornøjelse!

  1. Styr dine aktiviteter efter din energi

 

Det vigtige er, at du bevæger dig over i at styre din energi og derefter styre din tid, så du har energi til de ting, som du har sat tid af til. Særligt når du ønsker, at dit liv skal være anderledes på en eller anden måde, er det ofte nødvendigt, at du sørger for, at du først har energien og derefter tiden. Det modsatte kan være stressende og have en negativ indflydelse på dit helbred.

Det handler om at have den rette balance mellem aktiviteter der:

  1. Kræver meget energi (røde aktiviteter). Det kan være at have gæster til fest, krævende husholdning, krævende arbejdsopgaver, transportere sig rundt mm.
  2. Kræver lidt eller nogen energi (gule aktiviteter). Det kan være mindre krævende husholdning, mindre krævende arbejdsopgaver, gå i byen, købe ind mm.
  3. Giver dig energi (grønne aktiviteter). Det kan være motion, slappe af, sove, meditere, være ude i naturen, grine mm.

Hvad der kræver meget eller lidt energi, eller giver energi er meget individuelt fra menneske til menneske. I øvelsen må du beslutte dig for, hvilke aktiviteter der for dig hører under henholdsvis den røde, gule og grønne gruppe.

  1. Øvelse: ”Styr dine aktiviteter efter din energi”

 

I denne øvelse inspireres du til at finde de aktiviteter, der henholdsvis kræver meget, lidt eller noget af din energi, og dem der giver dig energi. Du vil lære at finde aktiviteter, der gør dig glad og giver dig energi, og skille dem fra dem med den modsatte effekt. Sidst i øvelsen lærer du at sætte det hele sammen i din dagligdag, så det passer præcis til dig.

Øvelsen består af fire trin:

  1. Find dine røde, gule og grønne aktiviteter fra dit professionelle liv, din fritid og dit privatliv.
  2. Få overblik over aktiviteter der lader dig op eller dræner dig.
  3. Ryd op i det der dræner dig og skab plads til at lade op.
  4. Planlæg dine aktiviteter, så du har den rette balance.

Trin 1: Find dine røde, gule og grønne aktiviteter fra dit professionelle liv, din fritid og dit privatliv.

Røde aktiviteter (kræver meget energi):

Skriv fem røde aktiviteter fra dit professionelle liv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

Skriv fem røde aktiviteter fra din fritid/dit privatliv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

 

Gule aktiviteter (kræver lidt eller nogen energi):

Skriv fem gule aktiviteter fra dit professionelle liv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

Skriv fem gule aktiviteter fra din fritid/privatliv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

 

Grønne aktiviteter (giver energi):

Skriv fem grønne aktiviteter fra dit professionelle liv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

Skriv fem grønne aktiviteter fra din fritid/privatliv:
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. _________________________________________________________________

Spørg nu dig selv:

  1. Hvor mange af de røde aktiviteter vil du kunne klare på én dag, når du samtidig skal have energi tilbage til dig selv?
    2. Ville det give dig mere energi, at indføre flere af de gule og grønne aktiviteter?
    3. Hvilke røde aktiviteter vil du kunne undlade at gøre eller flytte til et senere tidspunkt, hvor du har energi, så du ikke har for mange røde aktiviteter samme dag?
    4. Hvilke gule og grønne aktiviteter vil du indføre i din dagligdag?

Trin 2: Få overblik over aktiviteter der lader dig op eller dræner dig

Du kan finde aktiviteter der lader dig op eller dræner dig ved at stille dig selv disse spørgsmål:

Spørgsmål til aktiviteter der lader mig op:

  • Hvad giver mig energi og overskud?
    • Hvad gør mig glad?
    • Hvad giver mig en god følelse i min krop?
    • Hvilke ting i min hverdag påvirker mig positivt?

Spørgsmål til aktiviteter der dræner mig:

  • Hvad dræner mig for overskud og energi?
    • Hvad gør mig i dårligt humør?
    • Hvad giver mig en dårlig følelse i min krop?
    • Hvilke ting i min hverdag påvirker mig negativt?

Notér dine svar i skemaet her, eller find en måde at gemme dine svar som passer godt til dig:

Aktiviteter der lader mig op eller dræner mig

 

Lader mig op   Dræner mig
 1
 2
 3
 4
 5
 6
 7
 8
 9
 10

Trin 3: Ryd op i det der dræner dig og skab plads til at lade op

Nu er du klar til at tage stilling til, hvilke aktiviteter du kan fjerne og hvilke du kan tilføre for at få en bedre balance mellem det der lader dig op og det der dræner dig.

Start med at se på de aktiviteter der dræner dig. Du skal rydde ud i nogle af dem, så du kan få mere plads til dem, der lader dig op. Synes du, at det er for meget at tage hånd om alle aktiviteterne på én gang, kan du starte med de få, der dræner dig mest og tage resten, når du føler, at du er klar til det.

Ved hver af de aktiviteter der dræner dig, skal du spørge dig selv om du vil vælge at:

  • Få en anden til at gøre det for mig eller hjælpe mig?
    • Snakke med andre der er i samme situation om hvad de gør for at løse dette?
    • Betale mig fra at få det gjort?
    • Planlægge eller organisere mig ud af det?
    • Gå til aktiviteten på en anden og lettere måde?

Nu skal du se på om du kan få mere ud af de aktiviteter der lader dig op. Ved hver af de aktiviteter der lader dig op dig, skal du spørge dig selv:

  • Hvad vil jeg gøre for at få mere af dette i min hverdag?
    • Hvor ofte vil jeg gøre dette?
    • Hvad kan jeg gøre for at få opbakning fra mine nærmeste til at gøre dette?
    • Hvem kan hjælpe mig med at få mere af dette i min hverdag?
    • Hvordan kan jeg organisere og planlægge anderledes i min hverdag, så der bliver plads til dette?

Trin 4: Planlæg dine aktiviteter så du har den rette balance

Nu har du fået ryddet op i de aktiviteter der dræner dig og tilført nogle aktiviteter, som lader dig op. Nu er det tid til at skabe den rette balance mellem dine aktiviteter. Skriv dine aktiviteter ind i ugeplanen sidst i lektionen og vær opmærksom på at:

  1. Der både er aktiviteter der kræver meget, lidt eller nogen energi og aktiviteter der giver energi og lader op på en måde der gør, at du har energi hele dagen.
    2. Der er en god fordeling mellem aktiviteter der lader dig op og aktiviteter, der dræner dig. Der skal være flest, der lader dig op.
    3. Der er plads til uventede aktiviteter som telefonopringning, uventede gæster mm.
    4. Ikke alle dine dage er planlagt fuldt ud. Der skal være plads til spontane aktiviteter.
    5. Andre aktiviteter som du synes der skal være plads til.

Når du skriver dine aktiviteter ind i din ugeplan, kan du vælge at markere dem med en farve, der fortæller om det er røde, gule eller grønne aktiviteter. Du kan også give aktiviteterne et andet mærke, som fortæller dig hvilken gruppe aktiviteten tilhører.

Opsummering:

Styr dine aktiviteter efter din energi og ikke din tid.

Ryd op i aktiviteter der dræner dig og få flere af dem der lader dig op.

Planlæg din hverdag, så du har den rette balance mellem aktiviteter der kræver meget, lidt eller nogen energi, og aktiviteter der giver energi og lader op.

Det hjælper ikke meget at du har masser af tid, hvis du ikke har energien!

 

 

  1. Ugeplan

 

Tips: Lav eventuelt en stor ugeplan på et write eller lignende. For nogle er det et bedre værktøj og så er planen synlig!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *