Kender du det, at du selv eller andre brokker og klager over det der sker i dag – enten på arbejdet, i familien eller i samfundet? Som en ven sagde: ‘Drop øfferi og dyrk eufori’.

Det fik mig til at tænke: ‘Hvordan kan det være, at vi i vores moderne tider, har så stort et behov for at beklage os – eller rettere øffe – over det ene eller det andet?’. Det virker som om, at vi tit bruger mere energi på alt det som vi synes er skidt, frem for det som er godt. Og når vi af og til retter fokus mod det der er godt, har vi svært ved at vise ægte glæde og eufori. Vi bevarer hellere vores rolige og balancerede cool-facade.

Vi er ikke født ikke-euforiske, tværtimod. Se bare på børn. De er langt bedre til at være euforiske. Det virker naturligt for dem. For mange af os voksne er det lettere selv at være euforiske, når vi er sammen med børn. Det er nærmest unaturligt at være euforiske når vi er sammen med voksne. Det tyder på, at vores evne til at vise glæde og eufori langsomt bliver slukket efterhånden som vi vokser op. Vi lærer, at vi skal være forsigtige og passe på, at vi ikke skal vise følelser og være euforiske – vi skal jo være realister og ikke lalleglade, positive optimister. Eller hvad?

Mange af os:

  • Vågner om morgenen og tænker: ‘Øv, det bliver en hårdt dag. Jeg glæder mig allerede til at ligge her igen i aften’.
  • Kommer sure hjem fra arbejdet og møder vores partner med straks at fortælle om alt det der har været noget skidt i dag (og så er dagen ikke engang slut endnu).
  • Ser eller læser nyhederne og beklager os over det der sker derude i samfundet.

Hvor bliver glæden og euforien af? Den kommer nok ikke dumpene af sig selv. Vi må starte der hvor det er lettest. Der hvor vi selv har indflydelse: Nemlig med os selv. Vi skal opsøge glæde og eufori, og benytte enhver lejlighed til at sprede det i os selv og hos andre.

I stedet for de tre foregående eksempler, kunne vi vælge, at:

  • Vågne om morgenen og sige til os selv og vores partner: ‘Det bliver en fantastisk dag’(vi kan jo ikke vide præcis hvad dagen bringer. Så hvorfor ikke starte den godt?).
  • Komme hjem fra en mindre god arbejdsdag med et smil på læben og fortælle: ‘Hvor er det dejligt at være hjemme, nu bliver dagen kun bedre’.
  • Når vi ser og læser dårlige nyheder, kan vi tænke: ‘Hvor er godt, at jeg kan have det dejligt her, mens der er andre gode mennesker, der prøver at gøre en positiv forskel’.

Glæde og eufori starter primært inden i os selv, men kan også startes af noget udefrakommende. Prøv denne lille øvelse: Næste gang du oplever én smile rigtig godt og dejligt til dig, så bemærk at du sikkert selv får lyst til at smile.

>>De fleste smil er startet med et andet smil<<

Vi kan hver især bidrage til lidt mere glæde og eufori – til flere smil. Det giver et bedre fokus der er sundere for os (læs eventuelt mere om, hvordan vores fokus påvirker os her: Gør dine tanker dig syg eller rask?). Vi kan flytte vores fokus fra alt øfferiet og til at fokusere på muligheder for mere glæde og eufori. Vi kan spørge os selv:

  • Når vi vågner: ‘Hvad er det bedste ved dagen i dag?’.
  • Når vi kommer hjem fra en arbejdsdag: ‘Hvad har været det bedste ved min arbejdsdag?’.
  • Når vi ser og læser nyheder: ‘ Hvilke gode nyheder er der i dag?’. Lad eventuelt de dårlig nyheder ligge.

Den tidligere verdensmester i roning, Arne Nielsson, har en filosofi om at score sin dag. Han scorer dagen på en skala fra 1 til 5 (hvor 1 er en skidt dag der smitter negativt af på andre, og 5 er en armene-overhoved-dag der smitter positivt af på andre). Derefter spørger han: ‘Hvordan kan jeg gøre dagen i morgen bedre end dagen i dag?’. En simpel måde at flytte sig væk fra øfferi og nærmere eufori.

Nyd en euforisk dag

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *