Din drivkraft påvirker dit helbred positiv eller negativ. Hvis det, der driver dig, påvirker dit helbred negativ, kan du øge din sundhed ved at ændre drivkraft.

Det ikke ligegyldigt for dig og dit helbred om du drives og motiveres af frygt eller ønsker. Hvis du ikke allerede ved, hvad du overvejende drives af, kan du i artiklen Hvad driver dig, frygt eller ønsker? se, hvordan du let finder ud af dette (finder det som også kaldes for din motivationsretning).

I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan du kan forbedre din sundhed og velvære ved at bruge den sunde drivkraft; nemlig det at være drevet af ønsker og drømme.

At tænke på og bevæge sig mod ønsker, drømme og opfyldelse af behov (kaldes ’tiltrækning’ inden for Mindfulness), som eksempelvis naturlig sundhed, nydelse, velvære, kærlighed, seksualitet, gode relationerne, en god karriere, er sundere for os end det at bevæge sig væk fra at mangle dette (kaldes ‘aversion’ inden for Mindfulness). Væk fra sygdom, ubehag, ensomhed, utilfredstillende karriere mm.

Umiddelbart kan det virke som ligegyldigt hvad der får os til at handle og reagere, men at bevæge os væk fra noget vi vil undgå giver os mindre gode og mindre behagelige følelser i kroppen – følelser der er usunde for os og som slider på vores sind og krop.

Modsat hvis vi bevæger os mod noget vi ønsker og drømmer om giver det os gode og behagelige følelser i kroppen – følelser der er sunde for os og som styrker vores sind og krop. Prøv denne lille øvelse, og fornem forskellen:

  1. Gentag denne sætning nogle gange for dig selv, og fornem hvordan den forringer følelsen i din krop: ‘Jeg er ikke tilfreds med mit helbred, jeg vil undgå sygdom’.
  2. Prøv derefter at gentage denne sætning for dig selv, og fornem hvordan den forbedrer følelsen i din krop: ‘Jeg ønsker at være sund, stærk og fuld af energi’.

Er det ikke rigtigt, sætning nummer to giver dig en bedre følelse end nummer et.

Nu er det naturligvis ikke sådan, at vi ikke må bruge det vi vil undgå, til at motivere os til at reagere og handle. Det må vi, og det kan af og til være nødvendigt for at igangsætte vores forandringer. Men når vi har gjort dette, er kunsten at finde gode ting at fokusere på, så vores opmærksomhed er rettet mod ønsker og drømme. Så vi samtidig oplever den gevinst der ved at have behagelige og sunde følelser i vores kroppen.

Lad os tage et lille eksempel: Hvis du gerne vil have et job, eller måske at andet job end du allerede har (du kan frit sætte andre vigtige områder ind i stedet for job), så tænkt på:

  1. Hvad er det ved min nuværende situation som jeg gerne vil væk fraog undgå? Skriv en række ting op (når du fokuserer på disse ting, kan du sikkert fornemme, at du ikke føler særlig gode følelser i kroppen).
  2. Hvad er det jeg gerne vil hen imodeller opnå i stedet for min nuværende situation? Skriv en række ting op (når du fokuserer på disse ting, kan du sikkert fornemme, at du har bedre følelser i kroppen).

Vær opmærksom på din drivkraft. Er den overvejende på væk fra og undgå, så giv dig selv og dit helbred den gave der er i, at være drivet af hen imod, af ønsker og drømme. En anden sidegevinst er, at du samtidig kommer i bedre humør og får mere energi.

God fornøjelse med dine ønsker og drømme!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *