De der har været godt stresset, og måske lige frem syg af stress, kan sikkert nikke genkende til, at stress kan være et handicap.

Afhængig af graden af stress, kan den være hæmmende for energiniveauet og lysten til at gøre både velkendte og nye aktiviteter. Den kan være hæmmende for det gode humør og fremme bekymringer, ked-af-det-hed og i værre tilfælde føre til depression og angst. Dette kan betyde at stressede mennesker føler sig handicappede.

Omvendt kan et handicap være årsagen…

…Til stress. For mange af os, der har et handicap, er der risiko for, at vi udsættes for psykisk pres. Vi kan føle at vi skal præstere bedre for at udligne, at vi har et handicap. Vi skal forholde os til, hvordan vi – på trods af de udfordringer vores handicap medfører – kan have en god tilværelse og være til gavn for andre. Vi skal håndtere andres manglende forståelse for, hvad det kræver og hvordan det er at have et handicap. Situationer der – hvis vi ikke kan håndtere dem på en god måde – kan udløse bekymringer og negative tanker der presser os. Eksempelvis tanker om, hvordan vi tror andre opfatter os. I værre tilfælde kan vi tilmed føles os uønsket, som et jaget bytte eller at vi ikke er gode nok – alt sammen noget der kan udløse stress.

Stress udløses når vi over længere tid føler os presset. Den udløses blot ved at vi tænker på faretruende og presserende situationer – også selv om der ikke fysisk sker noget faretruende eller presserende. Det stiller krav til, at vi er i stand til at styre vores tanker, så vi ikke lader os presses og stresses unødvendigt. Det kan være en ekstra udfordring, hvis man har et psykisk handicap. Du kan finde inspiration til at styre dine tanker bedre i hæftet Mental hovedrengøring (du kan eventuelt bestille hæftet via linket i bunden af indlægget).

Er man stresset og har et bevægelseshandicap kan det være en større udfordring at komme ud af stress. Et sådan handicap kan forhindre fysisk aktivitet, som er én af de mest effektive måder, at få stress ud af kroppen. Her er en række af de mest effektive måder at få stress ud af kroppen på:

  1. Motion (dagligt)
    2. Mental afslapning
    3. God søvn og nok søvn
    4. Sund kost (jo sundere, jo bedre)
    5. At have det sjovt, grine og synge
    6. Velvære og intimitet
    7. Hold fridag (mindst en dag om ugen)

Afhængig af typen af handicap kan nogle af måderne være besværlige eller måske ligefrem umulige at benytte. Er det tilfældet, er det vigtigt at man benytter dem man kan endnu mere.

Bestil hæftet ”Mental hovedrengøring” her: www.saxo.com

Skriv en kommentar, hvis du har erfaringer med stress og handicap.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *