Ved en middag med venner falder samtalen på adfærd. Eller rettere på hvordan det kan være vi har den adfærd vi nu engang har?

Én fortæller en historie om et barn, der ikke er nær så god til at koncentrere sig som de andre børn i børnehaven. Barnet finder hurtigt på udenoms manøvre, som at fjolle eller tale med sidemanden, når de skal sidde stille eller koncentrere sig om en enkelt ting. Ting som at tegne, male eller lignende.

Barnet har tidligere haft utrygge oplevelser med stridigheder, drillerier og intern konkurrence med et par af de større børn fra børnehaven. Disse oplevelser håndterede barnet ved at…

… Fjolle og få de andre børn til at grine. Noget barnet havde succes med, og fortsatte med at gøre også efter at barnet ikke længere var sammen med de større børn fra børnehaven.

Adfærden var måske god for barnet i de tidligere situationer. Men hvad med fremover? I SFO’en, i skolen, under sin uddannelse, i voksen- og arbejdslivet?

Af og til har vi tilegnet os en adfærd, som har været gavnlige i bestemte situationer, men ikke er det mere. Uden at vi er opmærksomme på det, gentager vi af og til en adfærd som vi fik grundlagt i vores barndomsår. En adfærd der måske ikke gavner os i vores nuværende situationer.

Fornemmer du, at du i visse situationer har en adfærd, der ikke gavner dig eller andre? En som du ønsker at komme af med eller ændre? Så brug disse spørgsmål til at få afklaring:

  1. I hvilken situation bruger du den adfærd du tænker på nu?
  2. Hvornår tror du, du brugte adfærden første gang?
  3. Hvordan kan være, at du dengang valgte denne adfærd?
  4. Hvordan var adfærden en fordel for dig eller andre?
  5. Hvis adfærden ikke længere gavner dig eller andre, hvordan skal den så være anderledes, så du har en bedre adfærd næste gang du kommer i samme situation?

Begynd nu at øve dig i din nye og bedre adfærd.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *