Vanen skal være ændret i vores indre, før vi kan ændre handlinger og adfærd i vores ydre. Først når vanen er erstattet med en ny og bedre, der udføres automatisk – uden at vi konstant har vores opmærksomhed rettet på opgaven – har vi en ny god god vane.

De fleste kender til, at det tager tid og energi at ændre vaner. Det gode er, at du kan accelerere processen, ved minimal brug af energi. Det gør du ved at anvende mental træning. Det kan umiddelbart virke svært, men er faktisk ret simpelt og lige til. Du kan tilmed bruge metoden til alle slags vaner. Det tager ganske få minutter hver gang, og jo oftere du gør det, jo bedre resultater få du, og jo hurtigere sker der gode…

…forandringer i dit liv.

Jeg har blandt andet brugt metoden til at ændre spise- og adfærdsvaner. Eksempelvis er jeg stoppet med at drikke sodavand (eller nu kun ganske lidt i en god drinks) og ændret adfærd til at reagere mere hensigtsmæssigt i bestemte situationer. Det er kun dig der sætter grænsen for, hvor du vil anvende metoden.

  1. Sæt dig behageligt tilrette (i en god stol, mens du køre i tog eller bus eller sidder og venter). Luk øjnene og dan dig et indre billede af den vane du gerne vil af med = din dårlige vane.
  2. Når billedet i dit indre er som det skal være, så tegn i dit indre et stort rødt kryds over billeder og skriv derefter et stort “Nej” henover billedet. Fjern derefter billedet fra dit indre blik.
  3. Lav nu et billede af den nye vane som du ønsker i stedet for. Gør billedet så skarpt og farverigt som du kan. Skriv derefter et stort “Ja” henover billedet og hold billedet for dit indre i nogle sekunder samtidig med at du smiler for dig selv.
  4. Åbn dine øjne og gå nu i gang med det du skal til nu.
    Gentag øvelsen hver dag og gerne flere gange om dagen. Hver gang du laver øvelsen, hjælper du din hjerne med at slippe den gamle vane og acceptere den nye, og det bliver samtidig lettere for dig at ændre vanen i det ydre.

Med videnskabelige ord siger man, at du ophæver de neuroforbindelser i din hjerne, som får dig til at udføre din dårlige vane, og danne nye der får dig til at udføre din nye vane. Bruger du metoden grundigt, vil du blive overrasket over, hvor let det er at få nye og bedre vaner.

God fornøjelse med dine vaneændringer 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *